Third-party cookies verdwijnen: wat betekent dit voor adverteerders?

Het verdwijnen van third-party cookies is slechts een kwestie van tijd. Voor adverteerders dus de hoogste tijd om zich hierop voor te bereiden.

Het werd enige tijd geleden al aangekondigd: third-party cookies verdwijnen uit Google Chrome. En hoewel de uitfasering inmiddels al meerdere keren is uitgesteld, is het hoe dan ook een kwestie van tijd totdat het moment daar is. Het afscheid van de cookies houdt in dat adverteerders het over een andere boeg moeten gaan gooien. 

Wat zijn third-party cookies?

Dat we tegenwoordig volop gevolgd worden op het internet, zal voor velen inmiddels geen verrassing meer zijn. Dit volgen doen adverteerders door middel van third-party cookies, in het Nederlands vaak ook wel ‘cookies van derde partijen/derden’ genoemd. Als we een website voor het eerst bezoeken, vraagt het vaak om de cookies op die website te accepteren. 

Als u hier op akkoord klikt, geeft u als het ware toestemming aan adverteerders om uw gegevens op te slaan. Omdat de cookies worden geplaatst door domeinen die afwijken van het domein dat u bezoekt, is de kans bijzonder groot dat zij deze gaan gebruiken voor advertentiedoeleinden. De manier waarop u zich over het internet beweegt en u zich gedraagt, geeft de adverteerder een beeld van u, waarop ze vervolgens hun advertenties kunnen afstemmen. 

Veiliger browsen

Logischerwijs vinden velen dit niet een bijzonder prettige gedachte. En om die reden heeft Google besloten om ook af te stappen van dit systeem, daar waar bekende browsers als Safari en Firefox dit al veel eerder deden. De uitfasering verloopt echter stroever dan dat men bij de techgigant had gehoopt. 

Wat merkt de consument hiervan?

Om op een veiligere manier om te kunnen gaan met privacygevoelige klantgegevens, wil Google de zogeheten ‘Privacy Sandbox’ gaan introduceren. Hierin geeft het de internetgebruikers de regie: men is in staat om zelf bepaalde interesses achter te laten, waarop het getraceerd mag en wil worden. Dit klinkt dus best positief voor internetgebruikers, het vergroot immers de kans op het zien van advertenties waarin men ook daadwerkelijk interesse heeft. 

Kritiek

Maar het is niet voor iedereen een positieve ontwikkeling. De regie ligt hierdoor namelijk in de handen van Google, dat volgens velen hierdoor een machtspositie lijkt te krijgen. Slechts één partij ziet vanaf dan namelijk wat uw interesses zijn, en op welke manier u zich over het web beweegt. 

First-party cookies

De verwachting is daarom dan ook dat we steeds vaker met first-party cookies te maken zullen krijgen. Dit zijn cookies die rechtstreeks worden aangeboden door de website die u bezoekt. Door u bijvoorbeeld een account aan te laten maken, heeft de eigenaar van de website zelf de touwtjes in handen. U laat immers zelf uw gegevens en interesses achter, en geeft hen toestemming om deze te gebruiken voor onder andere advertentiedoeleinden. 

Online marketing op de schop

Al deze ontwikkelingen brengen behoorlijk wat gevolgen met zich mee, als het aankomt op online marketing. Niet langer zal men in staat zijn om hun doelgroep en potentiële klanten te bereiken via cookies van derden, adverteerders zullen dus met een alternatief moeten komen. 

Hoewel het op het eerste oog misschien niet zo zal lijken, is dit misschien ook voor adverteerders een positieve ontwikkeling. De toekomst van cookies en traceren op het internet zijn onzeker, maar één ding is dat niet: de missie en visie van uw bedrijf.

Wat er ook mag gebeuren, de W-vragen blijven hetzelfde: wie bent u, wat doet u en het allerbelangrijkste: waarom doet u dit? Hopelijk doet de uitfasering van third-party cookies veel bedrijven beseffen waar ze het nu echt voor doen en resulteert dit in betere, oprechtere marketingstrategieën. 

Contextual Targeting: een oplossing?

Het zal voor velen een grote uitdaging zijn om te wennen aan de nieuwe manier van online adverteren. Daarom willen wij tot slot nog kijken naar een populaire manier van, jawel, cookieloos adverteren: Contextual Targeting

Contextual Targeting is een digitale marketingstrategie waarin advertenties worden gebaseerd op websites die gerelateerd zijn aan uw product. In plaats van dat we de klant (door middel van cookies) proberen te volgen, proberen we met deze strategie hen eigenlijk voor te zijn. Eigenlijk wachten we de klant op, door te adverteren op websites waarvan de kans groot is dat zij deze bezoeken. 

Een voorbeeld

Laten we een elektronicazaak als voorbeeld nemen. Deze ondernemer heeft een fysieke winkel waar ze bezoekers naar toe wil trekken, maar verkoopt ook online producten. De vraag is vervolgens, waar gaat ze de beoogde doelgroep terugvinden?

Door middel van Contextuele Targeting kan de ondernemer bepaalde sleutelwoorden, onderwerpen en locaties aan de zoekmachine afleveren: deze gaat vervolgens op zoek naar websites die hierbij passen. In het geval van de elektronicazaak kan dit bijvoorbeeld een forum over tech zijn, omdat de kans groot is dat liefhebbers van een dergelijk onderwerp zich hier verzamelen. 

De toekomst van online marketing mag dan wellicht ietwat onzeker zijn, maar het brengt ook voordelen met zich mee. Het zorgt er namelijk voor dat bedrijven hun marketingstrategieën moeten heroverwegen om deze nog beter af te stemmen op de klant, die hier uiteindelijk het meeste van profiteert. Bedrijven zullen namelijk extra hun best moeten gaan doen, om hen voor zich te winnen. 

Bron

Google Blog: “The next step toward phasing out third-party cookies in Chrome” - 14 december 2023.

13 mei 2024

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Marketeers opgelet: HubSpot onthult 3 cruciale marketingtrends (2024)

U raadt het misschien al: AI speelt, zoals wel vaker de laatste maanden, een belangrijke rol.

Lees verder

AI in klantenservice: niet iedereen is even enthousiast

Een recent onderzoek van Gartner laat zien dat niet iedere consument even blij is met de komst van kunstmatige intelligentie (AI) in customer service.

Lees verder