Spam-e-mails kosten bedrijven veel geld

Een mailbox vol met spam. Bijna een alledaags beeld, ook in bedrijven. Schattingen gaan ervan uit dat tot 70% van al het e-mailverkeer spam is.

Spam-e-mails zijn tegenwoordig een echt probleem, niet alleen in de privésector. Vooral bedrijven hebben vaak last van ongewenste phishing-e-mails die elke dag rondgaan. Volgens een studie van Bitkom en het Federaal Bureau voor de bescherming van de grondwet werd ongeveer 8% van de onderzochte bedrijven binnen twee jaar bespioneerd op het gebied van digitale communicatie. Phishing-e-mails geven cybercriminelen toegang tot gevoelige bedrijfsgegevens en kunnen veel schade aanrichten.

Altijd nieuwe streken

Het nieuws over nieuwe frauduleuze netwerken houdt niet op. Phishing-e-mails worden vermomd als onschadelijke e-mails van bekende bedrijven, platforms of sociale media en bevatten vaak een verzoek om een specifieke actie. Als dit wordt opgevolgd, is dit vaak al gebeurd en kunnen wachtwoorden of andere toegangen worden opgevist. Begin 2018 konden cybercriminelen bijvoorbeeld meer dan een miljard euro binnenhalen door dergelijke e-mails naar bankmedewerkers te sturen. Europol heeft dit kunnen vastleggen, maar het echte cijfer is waarschijnlijk nog hoger. Tegenwoordig heeft dergelijke post niet langer de vorm van de bekende erfelijke belofte of vermijdbare loterijwinsten. Integendeel, dergelijke e-mails zien er bedrieglijk echt uit en suggereren dat hun afzender een bekende bank, een handelsplatform of een sociaal medium is.

LinkedIn werd vooral getroffen

In een evaluatie door Knowbe4 werden de phishing-e-mails onderzocht op hun succespercentage. Medewerkers komen vaak e-mails tegen die zich voordoen als afkomstig van LinkedIn. Het betekent vaak dat men een bepaald profiel of netwerk moet volgen, of zijn laatste profielbezoeken moet bekijken. Dergelijke mails zijn nauwelijks te onderscheiden van de originele meldingsmails van het netwerk zelf. Het is grappig om het ontwerp te stelen om de gebruiker het gevoel te geven dat deze e-mail betrouwbaar is. Hetzelfde gebeurde al met de Sparkasse of sommige steden en gemeenten. Meestal wordt u gevraagd uw wachtwoord te controleren en opnieuw in te voeren voor deze doeleinden. Veel gemakkelijker, criminelen komen niet tot relevante gegevens.

Spambescherming is onvermijdelijk

In bedrijven kan dergelijke flippancy natuurlijk enorme schade veroorzaken. Om uzelf voldoende te beschermen, moet u uw werknemers daarom voortdurend informeren over de nieuwste ontwikkelingen en ook een spambescherming in zijn e-mailprogramma integreren die ongewenste e-mails direct en slim kan filteren. Dergelijke antispamprogramma's kunnen rechtstreeks op de e-mailserver werken, lokaal in het e-mailprogramma van de gebruiker of in het datacenter. In ieder geval is een grondig onderzoek naar het onderwerp van spambescherming en phishing-e-mails zeer de moeite waard om vooraf onaangename verrassingen uit te sluiten.

2 september 2019

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Wisseling van de wacht: SuperOffice introduceert nieuwe CEO

Lars Engbork zal de positie over gaan nemen van Gisle Jentoft, die de CRM-leverancier in 18 jaar tijd naar nieuwe hoogten heeft kunnen begeleiden.

Lees verder

HubSpot optimaliseert CRM-oplossing: alles over de nieuwste lente-update

Een blik op de toekomst van CRM-oplossingen, waarin AI centraal lijkt te staan.

Lees verder