Spam-e-mails kosten bedrijven veel geld
Een mailbox vol met spam. Bijna een alledaags beeld, ook in bedrijven. Schattingen gaan ervan uit dat tot 70% van al het e-mailverkeer spam is.
Spam-e-mails zijn tegenwoordig een echt probleem, niet alleen in de privésector. Vooral bedrijven hebben vaak last van ongewenste phishing-e-mails die elke dag rondgaan. Volgens een studie van Bitkom en het Federaal Bureau voor de bescherming van de grondwet werd ongeveer 8% van de onderzochte bedrijven binnen twee jaar bespioneerd op het gebied van digitale communicatie. Phishing-e-mails geven cybercriminelen toegang tot gevoelige bedrijfsgegevens en kunnen veel schade aanrichten.
Altijd nieuwe streken
Het nieuws over nieuwe frauduleuze netwerken houdt niet op. Phishing-e-mails worden vermomd als onschadelijke e-mails van bekende bedrijven, platforms of sociale media en bevatten vaak een verzoek om een specifieke actie. Als dit wordt opgevolgd, is dit vaak al gebeurd en kunnen wachtwoorden of andere toegangen worden opgevist. Begin 2018 konden cybercriminelen bijvoorbeeld meer dan een miljard euro binnenhalen door dergelijke e-mails naar bankmedewerkers te sturen. Europol heeft dit kunnen vastleggen, maar het echte cijfer is waarschijnlijk nog hoger. Tegenwoordig heeft dergelijke post niet langer de vorm van de bekende erfelijke belofte of vermijdbare loterijwinsten. Integendeel, dergelijke e-mails zien er bedrieglijk echt uit en suggereren dat hun afzender een bekende bank, een handelsplatform of een sociaal medium is.
LinkedIn werd vooral getroffen
In een evaluatie door Knowbe4 werden de phishing-e-mails onderzocht op hun succespercentage. Medewerkers komen vaak e-mails tegen die zich voordoen als afkomstig van LinkedIn. Het betekent vaak dat men een bepaald profiel of netwerk moet volgen, of zijn laatste profielbezoeken moet bekijken. Dergelijke mails zijn nauwelijks te onderscheiden van de originele meldingsmails van het netwerk zelf. Het is grappig om het ontwerp te stelen om de gebruiker het gevoel te geven dat deze e-mail betrouwbaar is. Hetzelfde gebeurde al met de Sparkasse of sommige steden en gemeenten. Meestal wordt u gevraagd uw wachtwoord te controleren en opnieuw in te voeren voor deze doeleinden. Veel gemakkelijker, criminelen komen niet tot relevante gegevens.
Spambescherming is onvermijdelijk
In bedrijven kan dergelijke flippancy natuurlijk enorme schade veroorzaken. Om uzelf voldoende te beschermen, moet u uw werknemers daarom voortdurend informeren over de nieuwste ontwikkelingen en ook een spambescherming in zijn e-mailprogramma integreren die ongewenste e-mails direct en slim kan filteren. Dergelijke antispamprogramma's kunnen rechtstreeks op de e-mailserver werken, lokaal in het e-mailprogramma van de gebruiker of in het datacenter. In ieder geval is een grondig onderzoek naar het onderwerp van spambescherming en phishing-e-mails zeer de moeite waard om vooraf onaangename verrassingen uit te sluiten.
2 september 2019
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Salesforce introduceert zelfstandige, AI-gestuurde verkoopmedewerkers
Gebruikers van de CRM-software kunnen hiermee de druk op sales-teams verlichten. Hoe? Dat leest u hier.
Lees verderDe integratie van sociale media in het CRM-systeem
Sociale media zijn tegenwoordig voor velen een essentieel onderdeel van het dagelijks leven. Bedrijven kunnen hier goed op inspelen door ze te integreren in hun CRM-systeem.
Lees verder