Meer AI in Google Maps en Google Foto’s

Steeds meer techgiganten voorzien hun applicaties van slimme AI-technologieën.

We leven in een digitaal tijdperk dat wordt gedomineerd door AI, in onze taal ook wel bekend als kunstmatige intelligentie. Iedereen wil er iets mee, en softwareontwikkelaars moeten er iets mee. Het komt dan ook niet als een verrassing dat alle grote spelers op het gebied van informatietechnologie volop aan de haal zijn gegaan met de slimme technologieën, om hun gebruikers van nog betere ervaringen te kunnen voorzien. 

Slimme apps

Zowel Google Maps als Foto’s worden om die reden continu voorzien van updates, waarin AI een alsmaar prominentere rol begint te nemen. Het doel van de slimme functionaliteiten is om het alledaagse gebruik van de app te optimaliseren, men wil eigenlijk dat de gebruiker geholpen kan worden met zo min mogelijk input. 

Zo bestaat in Google Maps bijvoorbeeld al enige tijd de mogelijkheid om routes op te slaan, zodat de app weet wat uw frequent bezochte locaties zijn. Deze gegevens kan het tevens ook ophalen uit uw locatiegegevens; de app ziet simpelweg waar u vaak bent, en heeft de route ‘s ochtends al klaar staan als u in de auto stapt om naar het werk te gaan. 

Training en optimalisatie

Eén van de belangrijkste kenmerken van AI is dat het zichzelf continu ontwikkelt, mede dankzij de data waarvan de gebruiker hen voorziet. Niet alleen weet het hierdoor welke locatie u vaak bezoekt, maar zal het ook aanbevelingen geven als het merkt dat u niet via de snelste weg gaat. 

Kunstmatige intelligentie in Google Foto’s

Ook Google Foto’s, waar men (u raadt het al) foto’s in de cloud kan opslaan, beschikt al enige tijd over de slimme technologieën. Zo verzamelt het bijvoorbeeld bepaalde afbeeldingen met hetzelfde thema, en zet het alle kiekjes van uw vakantie op een rij. 

Meer AI-functies in Google Maps

Velen zullen weten dat Google Maps niet alleen kan fungeren als navigator, maar dat het ook veelvuldig wordt gebruikt om bedrijven en locaties terug te vinden. Google werkt hard om deze kaarten zo veel mogelijk op te vullen en bepaalde locaties te voorzien van recensies, foto’s en de bezoekersfrequentie. Het laat al enige tijd zelfs zien hoe druk het in de bus daarnaartoe is. 

Ook dit is een kunststukje van AI. Het brengt data uit verschillende bronnen samen om gebruikers van Google Maps een zo gedetailleerd mogelijk beeld te geven van de locatie, zodat men precies weet wat ze te wachten staat. 

Een digitale assistent

Google blijft Maps en Foto’s dus alsmaar voorzien van updates gebaseerd op generatieve AI, waardoor het meer en meer een persoonlijke, digitale assistent wordt. Het idee is dat men steeds minder zelf op zoek hoeft te gaan en dat AI ze voorziet van slimme, gepersonaliseerde aanbevelingen.

Bent u ergens voor het eerst en op zoek naar een vegetarisch restaurant? U hoeft het de app maar te vragen, en zij zullen voor u draaien. Het voorziet u vervolgens van reviews, welke gerechten andere bezoekers lekker vonden en zal u zelfs vertellen wat het gerecht uiteindelijk mag kosten. 

Wanneer wij in Nederland precies zullen gaan beschikken over deze functies, is nog onduidelijk. Bepaalde functionaliteiten zijn inmiddels in de VS al uitgerold, en zullen hier hopelijk snel beschikbaar zijn. 

Bron

Google Blog: “A new way to discover places with generative AI in Maps” - Miriam Daniel, 1 februari 2024. 

8 april 2024

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Marketeers opgelet: HubSpot onthult 3 cruciale marketingtrends (2024)

U raadt het misschien al: AI speelt, zoals wel vaker de laatste maanden, een belangrijke rol.

Lees verder

AI in klantenservice: niet iedereen is even enthousiast

Een recent onderzoek van Gartner laat zien dat niet iedere consument even blij is met de komst van kunstmatige intelligentie (AI) in customer service.

Lees verder