Lyft’s speciaal ontwikkelde CRM software

Individuele of standaard software? Het Amerikaanse ride-hailing bedrijf Lyft heeft op deze vraag geen antwoord.

Op het gebied van CRM-software zijn kant-en-klare oplossingen tot nu toe populairder gebleken. Hoewel de ontwikkeling van gepersonaliseerde CRM-software in eerste instantie verleidelijk klinkt, brengt dit ook een langetermijnverbintenis met zich mee.

Voordelen van standaard software

Het speciaal ontwikkelde systeem moet continu worden ontwikkeld en onderhouden. Omdat veel bedrijven deze toezegging niet willen doen of simpelweg niet over de nodige middelen of capaciteiten beschikken, zijn kant-en-klare systemen populairder gebleken. 

Voor wie is individuele software geschikt?

Voor bedrijven met een bedrijfsgerelateerde nabijheid tot softwareontwikkeling is de ontwikkeling van hun eigen CRM-software meestal gemakkelijker te implementeren dan voor bedrijven die volledig uit de branche zijn. Bij Lyft is dit de nabijheid van de industrie. Het platform waarmee het bedrijf rijdiensten levert, is uiteindelijk het unique selling point.
Maar wat zijn de redenen waarom branchegerelateerde bedrijven zoals Lyft hun eigen CRM-software beginnen te ontwikkelen?

Individuele eisen, individuele oplossingen

Automotive heeft een omzetgroei doorgemaakt naarmate het acquisitieproces verbetert. Onderdeel van de verbetering waren onder andere gebiedsspecifieke marketingcampagnes.
De coördinatie van deze campagnes bleek echter omslachtig voor het bedrijf. 

"Het coördineren van dergelijke campagnes bleek tijdrovend (...). Daarom wilden we het automatiseren." - Ajay Sampat, voormalig senior engineering manager bij Lyft 

Bedrijfsvereisten

CRM-software die geschikt is voor het bedrijf moest marketingcampagnes efficiënter kunnen maken door automatisering. De specifieke vereisten van het bedrijf omvatten ook: 

  • Waarschijnlijkheidsvoorspellingen 
  • Statistieken identificeren voor het toewijzen van marketingbudgetten 
  • Geautomatiseerde verdeling van budgetten over duizenden advertentiecampagnes 

De gegevens die uiteindelijk het resultaat zijn van verkoop- en marketingcampagnes zullen uiteindelijk worden verwerkt in de feedback die door een AI-systeem wordt gebruikt om het leren te verbeteren.

Na een uitgebreide marktafhandeling, rekening houdend met deze individuele eisen, besloot Lyft een eigen systeem te ontwikkelen. De interne ontwikkeling is de "betere, goedkopere en meer individuele" aanpak.

14 juni 2021

Lees meer over:

Highlights Xapti Spring 21 Release

Het Xapti team ontwikkelt continu door aan de functionaliteiten van de software. De Spring21 release is inmiddels doorgevoerd bij alle klanten en gebruikers.

Lees verder

Zoho lanceert Canvas

De eerste designstudio in de industrie die de CRM-beleving voor ondernemingen opnieuw vormgeeft.

Lees verder