HubSpot integreert ChatGPT in CRM-omgeving
De CRM-leverancier vergelijkt het met het aannemen van een extra, ervaren analist.
De concurrentiestrijd tussen softwareleveranciers bereikt steeds nieuwe hoogten. Allemaal zoeken ze naar dé manier om hun gebruikers van de meest waardevolle inzichten te voorzien. Daarom bevatten steeds meer CRM-systemen slimme technologische snufjes, zoals kunstmatige intelligentie (AI). En omdat wij jullie graag op de hoogte houden van alle trends en ontwikkelingen in AI en Customer Relationship Management (CRM), werpen wij een blik op een gigantische nieuwe stap van AI ín CRM.
Wat gaat er gebeuren?
HubSpot is al jarenlang een van de meest toonaangevende CRM-leveranciers op de markt. Nagenoeg iedereen heeft er weleens van gehoord, en het is dan ook geen verrassing dat ze een deal van dit kaliber binnenhalen.
Gebruikers van HubSpot CRM kunnen vanaf nu namelijk profiteren van een rechtstreekse verbinding met ChatGPT; een spectaculaire ontwikkeling in dit tijdperk van AI.
Wat houdt het precies in?
Volgens eigen cijfers vertrouwen maar liefst 250.000 ondernemingen op de inzichten uit hun CRM-systeem van HubSpot. Deze inzichten worden gebruikt om beter te begrijpen wie hun klanten zijn, waar ze zich mee bezighouden en het belangrijkste: waar ze naar op zoek zijn. De antwoorden op deze vragen zorgen er namelijk voor dat het bedrijf zijn klanten zo goed mogelijk van dienst kan zijn.
De verbinding met ChatGPT moet ervoor zorgen dat gebruikers nóg meer uit de beschikbare data kunnen halen. Bijna iedereen maakt al gebruik van ‘s werelds populairste AI-tool, dus hoe fijn is het als je dit binnen je CRM-omgeving kunt raadplegen?
Analyse van CRM-gegevens
Tot op heden moeten gebruikers hun CRM-gegevens veelal zelfstandig interpreteren. Ze krijgen bepaalde data voorgeschoteld, en moeten hieruit opmaken waarnaar hun klanten precies op zoek zijn. Hoewel het niet onmogelijk is, dacht HubSpot waarschijnlijk dat het veel makkelijker kon.
Zo kunnen verkopers vanaf nu bijvoorbeeld rechtstreeks aan ChatGPT vragen of het een lijst met inactieve klanten kan genereren. Ze zouden zelfs kunnen vragen of de AI-assistent een strategie kan bedenken om deze klanten weer te stimuleren een aankoop te doen. En dat is dan ook precies de kracht van een AI-tool: ze voorzien gebruikers van context, daar waar het voorheen ‘slechts’ cijfers waren.
Zo werkt de integratie
Bedrijven die geïnteresseerd zijn in de nieuwe integratie, kunnen vanaf nu naar ChatGPT gaan en daar hun HubSpot account eenvoudig aan de AI-tool koppelen. Overigens stond niet alleen eenvoud centraal, ook veiligheid kreeg aandacht. Zo kunnen beheerders rechten en toestemming toewijzen, zodat gebruikers enkel zicht hebben op de data die zij daadwerkelijk nodig hebben. De gegevens worden bovendien niet gebruikt voor de training van ChatGPT’s AI.
Een nieuw tijdperk van AI?
De manier waarop we AI in ons dagelijks- en werkleven gebruiken, is constant aan het evolueren. Als we de bedenkers van dit initiatief moeten geloven, dan is deze ontwikkeling een stap in de richting van een nieuw AI-tijdperk. Volgens hen kunnen gebruikers hierdoor profiteren van een ‘gratis’ - je betaalt natuurlijk wel voor de diensten van HubSpot en ChatGPT - ervaren analist in je team. Laat de analyse maar aan de AI over, zodat jij kan focussen op andere zaken als creativiteit of strategie.
AI is voor iedereen
Eén van de meest gehoorde argumenten tegen AI, is dat het niet voor iedereen is weggelegd. Een klein bedrijf heeft namelijk helemaal niet de middelen om AI-oplossingen te implementeren. Toch?
Als we Karen Ng, SVP of Product and Partnerships bij HubSpot, moeten geloven, dan zal deze veronderstelling binnenkort achterhaald zijn. Zij stelt dat HubSpot bedrijven namelijk wil helpen om zich niet alleen aan te kunnen passen in dit AI-tijdperk, maar om er ook daadwerkelijk in mee te bewegen: “Door HubSpot’s CRM-gegevens rechtstreeks te koppelen aan ChatGPT kunnen zelfs kleine teams zonder tijd of gegevensbronnen diepgaande analyses uitvoeren en op basis daarvan actie ondernemen, wat leidt tot betere resultaten op het gebied van marketing, verkoop en service.”
Bron
HubSpot: ‘HubSpot launches first CRM deep research connector with ChatGPT’ - 4 juni 2025
19 juni 2025
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Google lanceert story-achtige functie voor ondernemingen
De feature die al een aantal jaar prominent door social media-platforms wordt gebruikt, zal nu ook onderdeel uit gaan maken van ‘s werelds meest populaire zoekmachine.
Lees verderZero-click searches: wat zijn dat precies?
Zero-click zoekopdrachten veroveren de zoekresultaten en zorgen voor een enorme verandering in de zichtbaarheid op internet.
Lees verder