Douglas vernieuwt e-commerce strategie

Een van de grootste parfumerieketens optimaliseert zijn eigen online activiteiten met eendaagse levering en een marktplaats voor retailers.

Online retail is booming; met en zonder pandemie. Hoewel de huidige situatie ernstige gevolgen heeft voor de fysieke detailhandel, is online retail al vóór de pandemie populair geworden. 

De fysieke detailhandel lijdt eronder...

Dit heeft gevolgen op lange termijn voor de fysieke detailhandel. Op veel plaatsen in Duitsland worden de binnensteden steeds leegder. Douglas kondigde in februari van dit jaar ook aan dat het ongeveer 500 winkels in heel Europa zou sluiten. 

Dit is een gevolg van zowel de pandemie als de groeiende online handel, zoals Business Insider meldt. De omzet in de fysieke detailhandel daalde vorig jaar bij Douglas met ongeveer 6 procent. 

"We hebben een winkel niet licht gesloten en het was voor ons allemaal niet gemakkelijk om dat te communiceren. Tegelijkertijd moeten wij als management zorgen voor de voortzetting van Douglas" - Vanessa Stützle, Chief Digital Officer (CDO) bij Douglas.

... en online retail is booming

Tot nu toe heeft het bedrijf de digitalisering van zijn eigen processen met succes onder de knie. Volgens Business Insider groeide de omzetgroei in e-commerce in het eerste kwartaal van dit jaar met ruim 74 procent. Hierdoor groeide de online retailomzet naar 433 miljoen euro, met 41 procent meer geregistreerde klanten. 

Fundamentele veranderingen bij Douglas

Naarmate het algehele consumentengedrag echter fundamenteel verandert, kiest het bedrijf voor een meer holistische benadering tot ver buiten de grenzen van een actieve webshop. In het najaar van 2020 kondigde Tina Müller, CEO, aan dat ze "van het bedrijf van een retailer met een online winkel een digitaal bedrijf met een fysieke onderneming zou maken".

Digitaal Eerst

Douglas wordt zo een van de pioniers onder de winkelketens en omni-channel spelers die een "digital first" strategie volgen in dit land. Klantgegevens spelen ook een elementaire rol op het gebied van klantloyaliteit. Douglas heeft nu een succesvol loyaliteitsprogramma met 44 miljoen deelnemende klanten in Europa. Zo wisselen ze hun gegevens uit voor exclusieve aanbiedingen op maat van de vereisten.  

De digitale marktplaats, social commerce en live shopping

Als onderdeel van zijn digitale strategie exploiteert Douglas sinds 2019 ook een online markt vergelijkbaar met Amazon & Co. In dit land omvat het assortiment nu ongeveer 130.000 productvarianten. Stützle ziet ook een verdere groeimotor in social commerce en live shopping.

16 juni 2021

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Januari 2023: Tijd voor klantrelatiebeheer voor belastingadviseurs

2022 is afgesloten. Dat betekent weer extra veel werk en klantcontact voor belastingadviseurs. CRM helpt bij het communiceren met de klant.

Lees verder

CRM-software ter ondersteuning voor de feestdagen

De feestdagen zijn weer aangebroken. Dat betekent voor bedrijven een drukke tijd. CRM-software kan een helpende hand bieden.

Lees verder