Douglas vernieuwt e-commerce strategie
Een van de grootste parfumerieketens optimaliseert zijn eigen online activiteiten met eendaagse levering en een marktplaats voor retailers.
Online retail is booming; met en zonder pandemie. Hoewel de huidige situatie ernstige gevolgen heeft voor de fysieke detailhandel, is online retail al vóór de pandemie populair geworden.
De fysieke detailhandel lijdt eronder...
Dit heeft gevolgen op lange termijn voor de fysieke detailhandel. Op veel plaatsen worden de binnensteden steeds leger. Douglas kondigde in februari van dit jaar ook aan dat het ongeveer 500 winkels in heel Europa zou sluiten.
Dit is een gevolg van zowel de pandemie als de groeiende online handel, zoals Business Insider meldt. De omzet in de fysieke detailhandel daalde vorig jaar bij Douglas met ongeveer 6 procent.
"We hebben een winkel niet licht gesloten en het was voor ons allemaal niet gemakkelijk om dat te communiceren. Tegelijkertijd moeten wij als management zorgen voor de voortzetting van Douglas" - Vanessa Stützle, Chief Digital Officer (CDO) bij Douglas.
... en online retail is booming
Tot nu toe heeft het bedrijf de digitalisering van zijn eigen processen met succes onder de knie. Volgens Business Insider groeide de omzetgroei in e-commerce in het eerste kwartaal van dit jaar met ruim 74 procent. Hierdoor groeide de online retailomzet naar 433 miljoen euro, met 41 procent meer geregistreerde klanten.
Fundamentele veranderingen bij Douglas
Naarmate het algehele consumentengedrag echter fundamenteel verandert, kiest het bedrijf voor een meer holistische benadering tot ver buiten de grenzen van een actieve webshop. In het najaar van 2020 kondigde Tina Müller, CEO, aan dat ze "van het bedrijf van een retailer met een online winkel een digitaal bedrijf met een fysieke onderneming zou maken".
Digitaal eerst
Douglas wordt zo een van de pioniers onder de winkelketens en omni-channel spelers die een "digital first" strategie volgen. Klantgegevens spelen ook een elementaire rol op het gebied van klantloyaliteit. Douglas heeft nu een succesvol loyaliteitsprogramma met 44 miljoen deelnemende klanten in Europa. Zo wisselen ze hun gegevens uit voor exclusieve aanbiedingen op maat van de vereisten.
De digitale marktplaats, social commerce en live shopping
Als onderdeel van zijn digitale strategie exploiteert Douglas sinds 2019 ook een online markt vergelijkbaar met Amazon & Co. Het assortiment omvat nu ongeveer 130.000 productvarianten. Stützle ziet ook een verdere groeimotor in social commerce en live shopping.
16 juni 2021
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
Salesforce introduceert zelfstandige, AI-gestuurde verkoopmedewerkers
Gebruikers van de CRM-software kunnen hiermee de druk op sales-teams verlichten. Hoe? Dat leest u hier.
Lees verderDe integratie van sociale media in het CRM-systeem
Sociale media zijn tegenwoordig voor velen een essentieel onderdeel van het dagelijks leven. Bedrijven kunnen hier goed op inspelen door ze te integreren in hun CRM-systeem.
Lees verder