Albert Heijn introduceert AI-assistent Steijn
Als het aan de supermarktketen ligt, dan hoeven klanten zich nooit meer af te vragen wat de pot vanavond schaft.
Met regelmaat proberen we praktische toepassingen van artificiële intelligentie (AI) onder de loep te nemen. Want alleen maar schrijven over diens voordelen en toepassingen, dat laat toch niet helemaal zijn wat we nu precies met de slimme technologieën kunnen. Op deze manier kan ook jij inspiratie opdoen: hoe zetten we AI in om onze klanten nét dat stukje gelukkiger te maken?
Vandaag staat Albert Heijns gloednieuwe AI-assistent, die als Steijn door het leven gaat, in de schijnwerpers. Hiermee hoopt de supermarktketen dat de vraag “Wat eten we vandaag?” in geen enkel huishouden meer hardop wordt gesteld. Ben je even inspiratieloos, of weet je niet precies welke ingrediënten je nodig hebt; Steijn heeft het antwoord voor je.
Van alle (super)markten thuis
Gebruikers van de Mijn AH app kunnen de AI-assistent werkelijk alles vragen. Bijvoorbeeld hoe je een bepaald ingrediënt het beste kunt voorbereiden voor je gerecht. Maar het gaat nog een stapje verder: dankzij de zogeheten ‘Scan & Kook'-functie kan je zelfs een foto maken van de ingrediënten in je koelkast. Steijn voorziet je vervolgens van een passend recept.
Continue ontwikkeling
De slimme AI-assistent zal gaandeweg leren van de vragen die jij aan hem stelt. Zo zal hij je steeds beter van dienst kunnen zijn. De app en Steijn zijn overigens ook in het Engels beschikbaar; dit aanbod zal in de nabije toekomst tevens worden uitgebreid.
Verdere personalisatie van de klantervaring
Albert Heijn zet hiermee een flinke stap in het verbreden en personaliseren van de klantervaring. Dat deden ze - net als vele andere supermarktketens - hiervoor natuurlijk ook al, met de Bonus Box als goed voorbeeld. Hier kunnen klanten wekelijks kiezen uit 5 tot 10 producten en ontvangen ze een speciale korting op dit product, een korting die niet voor andere klanten beschikbaar is.
Deze aanbevelingen worden gedaan op basis van de producten die je vaker aanschaft; hiervoor maakt de app gebruik van de data die het ontvangt op het moment dat jij je Bonuskaart scant. Albert Heijn leert hierdoor steeds meer over jou en je koopgedrag. En zo kunnen ze je van persoonlijke aanbiedingen voorzien, met het doel om jou zo vaak mogelijk terug naar de winkel te krijgen.
De rol van het CRM-systeem
Ook een multinational als Albert Heijn beschikt over een CRM-systeem. Dat kan niet anders, want hoe krijgen zij anders zo goed zicht op de behoeften en gedragingen van hun klanten? Zoals gezegd slaat het bepaalde data zoals de aankoopgeschiedenis op, zodat ze hier in de toekomst op in kunnen spelen.
Het moderne bedrijf kan daarom niet zonder de ondersteuning van CRM-software. Deze systemen helpen je niet alleen met het vastleggen van belangrijke klantinformatie, maar maken het tevens mogelijk dat deze informatie automatisch wordt opgeslagen. Zo hoef jij zelf geen vinger uit te steken; met behulp van slimme inzichten en dashboards leer je je klant steeds beter kennen. En die informatie is in dit digitale tijdperk van onmisbaar belang.
Meer weten over de kracht van Customer Relationship Management (CRM)? Klik dan hier.
Bron
Albert Heijn: ‘Steijn van Albert Heijn: jouw slimme hulp in de keuken’ - 22 april 2025
9 mei 2025
Start uw CRM selectie
Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming
De marketeer in een wereld vol AI: wat gaat er veranderen?
Op welke manier zullen de slimme technologieën dit vakgebied op zijn kop zetten?
Lees verderNiet altijd een succes: Klarna draait AI-strategie terug
“In a world of AI, nothing will be as valuable as humans. Okay, you can laugh at us for realizing it so late”, verklaart de CEO van het Zweedse fintechbedrijf.
Lees verder