Software voor dierenasielen en dierenwelzijnsorganisaties

Van leden- en donatiebeheer tot nieuwsbrieftools en webshopkoppelingen, zo kunnen dierenasielen profiteren van CRM-software.

De digitale transformatie is alomtegenwoordig. Bedrijven van alle soorten hebben de mogelijkheid om hun processen te optimaliseren door het gebruik van geschikte softwareoplossingen en deze mee te nemen naar het digitale tijdperk. Ook instellingen die niet in de traditionele zin tot de private sector behoren, kunnen baat hebben bij het gebruik van bedrijfssoftware. Hieronder willen we daarom enkele belangrijke features van CRM-software voor asielen onder de loep nemen en laten zien hoe deze organisaties ook kunnen profiteren van het gebruik van een CRM-systeem.

Inhoudsopgave

Een blik op klantrelatiebeheer

‘CRM’ staat voor Customer Relationship Management; relatiebeheer of klantenservice. Enerzijds is dit de centrale focus van een bedrijf op zijn eigen klanten. Tegelijkertijd is het echter ook noodzakelijk om alle klantrelatieprocessen systematisch in te richten.

Rol van het CRM-systeem

Een CRM-systeem stelt bedrijven in staat om al deze processen digitaal in kaart te brengen. Deze kunnen vervolgens binnen de software worden beheerd en geoptimaliseerd. Op deze manier kan CRM-software bedrijven helpen om hun klantrelatieprocessen naar een nieuw niveau te tillen.

Een kijkje in dierenasielen

Een dierenasiel is een non-profit voorziening voor het huisvesten van dieren in grote aantallen. Dit is vastgelegd in het Europees Verdrag voor de bescherming van gezelschapsdieren (EUH). Het bevorderen van dierenwelzijn door het in stand houden van een eigen dierenasiel is doorgaans de wettelijke taak van dierenwelzijnsverenigingen.

Dierenwelzijnsverenigingen

Dierenbeschermingsverenigingen treden op als administratief medewerker voor de betreffende gemeente. Als een gemeente de noodzakelijke zorg en huisvesting in de eigen voorzieningen niet kan garanderen, moet zij de dieren afgeven op een geschikte plaats, zoals een dierenasiel. De kosten die hiervoor nodig zijn, komen voor rekening van de gemeente.

Dierenasiel software

Als het om dierenasielen gaat, hebben we het meestal niet over klanten. Maar ook deze instellingen kunnen profiteren van het gebruik van geschikte bedrijfssoftware. Allereerst moeten op dit gebied bijvoorbeeld voorraden worden beheerd. Een ERP-systeem is dus ook in dit soort voorzieningen de moeite waard.Daarnaast zijn dierenasielen afhankelijk van donaties of profiteren daarvan.

Essentiële CRM-functies voor dierenasielen

CRM-systemen die speciaal voor deze sector zijn ontworpen, hebben meestal standaard een geïntegreerd donatiebeheersysteem. Ook ledenadministratie en ledenondersteuning zijn vaak geïntegreerd. Content kan dan eenvoudig en automatisch naar alle leden worden verzonden via een bijbehorende interface naar een nieuwsbrieftool of e-mailprogramma. Deze functies zullen hieronder afzonderlijk worden besproken.

Ledenbeheer voor dierenwelzijnsorganisaties

Net als bij andere verenigingen spelen de leden ook bij dierenbeschermingsverenigingen een centrale rol. De leden van een vereniging vertegenwoordigen immers de tegenhanger van de klanten van een bedrijf en daarom is een CRM-systeem ook op dit gebied geschikt. Belangrijk is dat dit geen sectoronafhankelijke oplossing is, maar dat er software wordt gebruikt die speciaal is afgestemd op de specifieke eisen van dierenasielen en dierenwelzijnsverenigingen.

Vereningingssoftware voor lidmaatschapsbeheer

Dit kan ook clubsoftware zijn. Hiermee moet de individuele clubstructuur digitaal in kaart kunnen worden gebracht. Ledenlijsten en informatie kunnen dan overzichtelijk en papierloos in het systeem worden beheerd. Functies voor ledenadministratie, zoals verschillende filtermogelijkheden, ondersteunen medewerkers en vrijwilligers in alle processen.

Donatiebeheer in dierenasielen

Digitaal donatiebeheer is ook een belangrijk onderdeel van software voor asielen. Een belangrijk deel van de financiële middelen die beschikbaar zijn voor dierenasielen komt uit donaties. Deze kunnen afkomstig zijn van andere verenigingen of bedrijven, maar ook van leden van de dierenwelzijnsvereniging of het grote publiek.

Fondsenwervers optimaliseren

Elke individuele donatie is direct te koppelen aan de betreffende donateur via donatiebeheer in het CRM. Op deze manier is het mogelijk om bij te houden welk lid welk bedrag heeft gedoneerd en wanneer. Ook het succes van donatiecampagnes kan centraal worden geëvalueerd. Het regelmatig analyseren van fondsenwervers is belangrijk om toekomstige acties en campagnes te kunnen optimaliseren en uiteindelijk zoveel mogelijk geld in de kassa te pompen voor het goede doel.

Leden informeren met nieuwsbrief aansluiting

Niet elke dierenwelzijnsvereniging of dierenasiel heeft een eigen nieuwsbrief. Als dit echter het geval is en in digitale vorm wordt geëxploiteerd, is het raadzaam om CRM-software en een nieuwsbrieftool aan te sluiten. In het betreffende ledenprofiel of contactprofiel kunt u dan opslaan of er een nieuwsbrief moet worden verzonden. Met behulp van de nieuwsbrieftool kan het proces vervolgens geautomatiseerd worden, zodat medewerkers en vrijwilligers meer tijd hebben voor de essentie.

Webshopverbinding voor dierenasielen met eigen merch

Ook heeft niet elk dierenasiel een eigen webshop. Veel dierenasielen gebruiken echter e-commerce om koopwaar te distribueren. Enerzijds heeft dit als voordeel dat er een extra inkomstenbron wordt gecreëerd; hoewel de focus niet ligt op winstmaximalisatie zoals in een bedrijf met winstoogmerk.

Link naar het CRM

Aan de andere kant draagt merchandise ook bij aan het gevoel van verbondenheid en gemeenschap in clubs. Via een koppeling met het CRM-systeem kan vervolgens worden bekeken welk lid welke merchandise heeft gekocht en wanneer.

Cloudsoftware voor dierenasielen

Naast het scala aan functies van het CRM-systeem speelt ook de keuze voor een geschikt licentiemodel een belangrijke rol bij het zoeken naar software. In wezen moet hier een onderscheid worden gemaakt tussen lokale en cloudgebaseerde systemen. Lokale systemen moeten worden geïnstalleerd en gebruikt op de interne servers. Dit betekent dat onderhoud en instandhouding ook de verantwoordelijkheid van het asiel is.

Extra inspanning voor on-premises software

Hiervoor zijn vaak niet de benodigde middelen en capaciteiten beschikbaar. Het gevolg kan zijn dat updates niet regelmatig worden uitgevoerd, de systemen vatbaarder worden voor hackers of de software op den duur verouderd en incompatibel met andere programma's. Om deze reden wordt cloudsoftware vaak aanbevolen in faciliteiten met beperkte middelen en capaciteiten in de in-house IT. Deze systemen kunnen via internet ter beschikking worden gesteld aan dierenasielen
 

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder

8 cruciale functies van callcenter-software

CRM-software kan een callcenter op verschillende manieren ondersteunen. Hoe u uw callcenter-processen kunt optimaliseren met CRM, dat leest u hier.

Lees verder