Mauritshuis

Casestudy: Mauritshuis - Xapti

Waarom het Maurishuis, het museum met wereldberoemde schilderijen van Hollandse en Vlaamse meesters uit de tijd van Rembrandt en Vermeer, kiest voor CRM software van Xapti.

Het Mauritshuis in Den Haag toont een collectie wereldberoemde schilderijen van Hollandse en Vlaamse meesters uit de tijd van Rembrandt en Vermeer. De Stichting Vrienden van het Mauritshuis maakt het mede mogelijk om deze schilderkunst te blijven delen. Om de band met de vele (internationale) Vrienden, Companen, Donateurs en Vrijwilligers te verstevigen, koos de stichting voor een laagdrempelige CRM-cloudoplossing: Xapti.

Catharina Duschka, Senior Development Manager bij het Mauritshuis, laat er geen misverstand over bestaan: de particuliere bijdragen zijn belangrijk voor het museum. De Stichting Vrienden van het Mauritshuis koopt soms unieke werken aan en maakt het mogelijk om bijzondere tentoonstellingen te realiseren. Maar ze springt nu ook bij om het Mauritshuis door de lastige coronatijd te loodsen.

Het Mauritshuis wil graag de band met de vrienden verstevigen en nieuwe vrienden werven. Om dat te realiseren, bleek al snel de hulp van een goed CRM-systeem onmisbaar. ‘Ons CRM-systeem was heel eenvoudig. We liepen al snel tegen de grenzen aan. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een andere oplossing. Via een relatie kwamen we uit bij Xapti, een toepassing die aansluit op onze wensen én op Microsoft Dynamics dat wij al gebruikten.’

Het bleek te klikken tussen Xapti en de Stichting Vrienden van het Mauritshuis. ‘Onze contactpersoon was in staat om onze wensen te vertalen naar een gebruiksvriendelijke oplossing. Wij hebben best een complex vriendenbestand met adellijke en academische titulatuur en dubbele tenaamstellingen. Ook zijn er verschillende varianten: particulieren die ons met 50,00 euro per jaar steunen of donateurs van 500,00 of 1000,00 euro per jaar. Voor deze donateurs hebben we ook een gevarieerd aanbod met en zonder automatische incasso. Verder hebben we veel Engelstalige donateurs die we ook graag goed willen bedienen. Dat moet allemaal in een systeem worden verwerkt.’

Gebruiksgemak

De Stichting Vrienden van het Mauritshuis is inmiddels een paar maanden onderweg met het systeem. ‘We zitten in de transitiefase. We hebben de eerste nieuwsbrief verstuurd via het systeem. Als je ziet waar we vandaan komen, dan hebben we op het gebied van gebruiksgemak al een grote sprong gemaakt. We kunnen gemakkelijk overzichtelijke rapportages draaien en hebben daardoor beter inzicht in ons donateursbestand. Dat zijn winsten die nu al zichtbaar zijn. We kunnen Ruud ook altijd even om advies of extra uitleg vragen. De lijnen met Xapti zijn kort.’

Xapti moet er op termijn voor zorgen dat het Mauritshuis de klanten ook beter leert kennen en veel meer aanbiedingen en communicatie op maat kan leveren. ‘Het is uiteindelijk ook de bedoeling dat het in financieel opzicht winst gaat opleveren. We hopen dat ons donateursbestand mede dankzij Xapti een impuls krijgt.'

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder

8 cruciale functies van callcenter-software

CRM-software kan een callcenter op verschillende manieren ondersteunen. Hoe u uw callcenter-processen kunt optimaliseren met CRM, dat leest u hier.

Lees verder