Optimaliseer uw marketingprocessen dankzij A/B-testing

Welke campagne levert de meeste verkopen op? We laten u zien hoe u uw CRM-processen via een A/B-test en de juiste marketingsoftware optimaliseert.

Het marketingbudget vormt het financiële kader waarover marketingteams beschikken om campagnes en andere activiteiten in te plannen en uit te voeren. Het is belangrijk dat de budgetten zo rendabel mogelijk worden ingezet. Het begint vaak met een inschatting: welke strategie en welke kanalen slaan het meeste aan? Pas in de loop der tijd krijgt men een beter zicht op wat werkt, en wat hun doelgroep doet bewegen.

In de tussentijd staat uw omgeving echter niet stil. We bevinden ons in een tijdperk dat wordt gekenmerkt door constante innovatie en verandering. Bedrijven moeten flexibel zijn, anticiperen op veranderingen en zich daarop aanpassen, vooral als de behoeften van de klant veranderen. 

Dit geldt dus ook voor uw marketingactiviteiten, die gericht zijn op het aantrekken van (nieuwe) klanten. Wij laten u zien hoe A/B-testing bij kan dragen aan de optimalisatie van deze processen en belichten de rol die CRM-software daarin speelt.

Inhoudsopgave

Wat is een A/B-test?

Met behulp van A/B-testing kunnen verschillende kenmerken van een enkele variabele met elkaar worden vergeleken. In principe kunnen er ook meer versies (C, D, etc.) worden gebruikt in de vergelijking. Dit proces wordt ook wel split-testing genoemd. 

A, B, C, of..?

Het doel is om te achterhalen welke aanpak het meest effectief is. Wat in dit geval als ‘meest effectief’ omschreven kan worden, varieert. Dat hangt af van hetgeen waaraan u waarde hecht en kan dus zeer divers zijn.

Wat de tests wel altijd gemeen hebben, is dat de verschillende versies/varianten vergelijkbaar zijn, maar op bepaalde punten van elkaar verschillen. De test moet bepalen welke werkwijze het meest effectief is. Laten we eens kijken naar twee voorbeelden.

A/B-tests in online marketing

Er is niets beter dan een op data gebaseerde, goed onderbouwde beslissing. Dankzij het brede scala aan analysetools is het eenvoudiger dan ooit om het succes van een campagne te volgen, en om die uit het verleden te evalueren. Hierdoor kan u precies achterhalen welke uitkomst iedere aanpak heeft gehad. Wat werkt goed en welke aanpak viel door de mand?

Adverteren

Iedere campagne heeft een specifiek onderwerp of heeft een bepaalde focus. Er kan echter gekozen worden om niet één, maar meerdere advertenties uit te werken. Zo komt men op meerdere manieren in contact met uw bedrijf. Deze strategie kost wellicht wat meer om uit te werken, maar heeft als groot voordeel dat uw doelgroep niet wordt overspoeld met één en dezelfde boodschap of visuele uiting. Alle advertenties verkondigen dezelfde boodschap, maar verschillen wel van elkaar. 

Met behulp van A/B-tests kunnen marketingteams bijhouden welke advertentie het meest succesvol is. Stel, u werkt voor uw campagne vier verschillende social media-posts uit. Leg deze na een maand naast elkaar en evalueer: op welke post werd het meest geklikt? En welke werd het meest overgeslagen? Deze inzichten zorgen ervoor dat u beter zicht heeft op wat werkt, zodat u uw uitingen steeds beter kan inrichten op de behoeften van uw doelgroep.

Optimaliseer de gebruikerservaring op uw website

Een andere manier om een A/B-test uit te voeren is voor de verbetering van de ervaring van uw websitebezoekers. Een bedrijfswebsite is in dit digitale tijdperk vaak het gezicht van uw organisatie. (Potentiële) klanten kunnen op ieder moment van de dag op zoek naar informatie over uw bedrijf, diensten en producten. 

E-commerce: optimalisatie van webshops

Het belang van uw website wordt nog groter als het direct verantwoordelijk is voor uw verkoop (in andere woorden: als u geen fysiek verkooppunt heeft). In de huidige zakelijke markt is het voor consumenten eenvoudiger dan ooit om over te stappen naar een concurrent, dus is de klantervaring in een webshop cruciaal voor het eigen succes.

Dankzij een A/B-test kan u achterhalen welke call-to-action op uw landingspagina het beste werkt om geïnteresseerden naar uw webshop te begeleiden. U kan de test inrichten op aspecten waaraan u het meeste waarde hecht. Denk bijvoorbeeld aan kleur: door te experimenteren met verschillende kleuren op uw landingspagina, kan u achterhalen welke het beste aansloeg. 

Moderne softwareoplossingen stellen u in staat om in realtime gegevens van uw gebruikers te verzamelen. Hierdoor kunt u ter plekke inzien welke benadering het beste aanslaat. 

Marketing- en CRM-software voor betrouwbare data

Er zijn talloze softwareoplossingen voor (online) marketing- en CRM-tools waarmee u A/B-testen kunt uitvoeren. Vaak zijn er ook koppelingen tussen de systemen mogelijk, waardoor u de resultaten van een split test direct in uw CRM-omgeving kan terugvinden. Dit verschilt echter per leverancier en het bijbehorende systeem.

Eén ding is echter zeker: het gebruik van passende oplossingen is essentieel voor het uitvoeren van A/B-testen. Ze bieden u robuuste gegevens waarmee het marketingteam verschillende aanpakken met elkaar kan vergelijken, om zo te streven naar optimalisatie van de klantervaring. 

Bent u benieuwd naar leveranciers die u eventueel van deze software zouden kunnen voorzien? Neem dan een kijkje op onze vergelijkingspagina!

Voor- en nadelen van A/B-testing

A/B-testen hebben verschillende voor- en nadelen. Ze stellen gebruikers in staat om meerdere benaderingen met elkaar te vergelijken en kunnen zo, gebaseerd op relevante gegevens, beslissen welke het meest succesvol is gebleken. Deze data weerspiegelt het daadwerkelijke gebruikersgedrag en biedt daarmee waardevolle inzichten.

Beperkingen

A/B-testing kent echter ook enkele beperkingen en kan niet zomaar op ieder marketingvraagstuk worden toegepast. Zo zijn ze voornamelijk geschikt als verschillende uitingen met elkaar vergeleken kunnen worden. Dit is dus vrij specifiek. Als uw campagne bestaat uit één uniforme uiting, is er dus geen vergelijkingsmateriaal.

Ook als de vraag complexer wordt of meerdere, moeilijk meetbare variabelen een rol spelen, wordt het lastiger om effectief te vergelijken. In deze gevallen kunnen de tests slechts in beperkte mate worden ingezet, omdat appels en peren simpelweg niet goed met elkaar te vergelijken zijn. Zeker als het niet duidelijk is wat er precies getest moet worden.

Samenvattend

Toch kunnen A/B-testen een belangrijke rol voor uw marketingactiviteiten spelen. Het biedt bedrijven de mogelijkheid om verschillende benaderingen met elkaar te vergelijken, zodat campagnes en websites kunnen worden ingericht op basis van de meest succesvolle aanpak. Het doel hiervan: het verbeteren en optimaliseren van de klantervaring.

Als onderdeel van de tests kunnen CRM-systemen en andere (online) marketing- en analysetools helpen bij het vastleggen en automatisch evalueren van gebruikers- en klantgegevens. Zo beschikt u over betrouwbare gegevens, die bijdragen aan het optimaliseren van uw marketingstrategieën en -processen.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

CRM-software voor de horeca

Van online reserveringen/bestellingen, tot de juiste kassasoftware: wij nemen de belangrijkste functies van horeca-software onder de loep.

Lees verder

Dit moet u weten over after-sales management

Leer hoe u uw klantbehoud na de verkoop kunt optimaliseren met behulp van de juiste CRM-software.

Lees verder