5 functies van CRM-software voor dierenartsen

CRM software voor dierenartsen helpt met patientbeheer, afsprakenbeheer, behandeldata, vaccinatiebeheer en dieridentificatie voor diergeneeskunde.

Alle soorten bedrijven kunnen profiteren van het gebruik van CRM-software. De vereisten voor een geschikt systeem variëren echter sterk, afhankelijk van de branche waartoe het behoort. Zo stellen organisaties in de zorgsector hele andere eisen aan CRM dan bedrijven die actief zijn in e-commerce. Hieronder willen we daarom de belangrijkste features van CRM-software voor dierenartsen nader bekijken.

Inhoudsopgave

  1. Patientbeheer
  2. Afsprakenbeheer
  3. Behandeldata
  4. Vaccinatiebeheer
  5. Dierenidentificatie

CRM software voor dierenartsen

In tegenstelling tot CRM voor de zorg zijn de klanten in de diergeneeskunde niet de patiënten, maar de eigenaren van de patiënten. Afhankelijk van de kliniek kunnen dit kleine dieren zijn of bijvoorbeeld boerderijdieren. De dienst zelf heeft dus betrekking op het dier; de klant is echter de eigenaar. Daarom moeten alle correspondentie en andere CRM-processen zo worden ingericht dat ze de klant aanspreken.

Zowel in de gezondheidszorg als in de diergeneeskunde zijn twee dingen bijzonder belangrijk bij het aanspreken van patiënten en klanten: vakbekwaamheid en
empathie. Het meegeven van vakbekwaamheid is onmisbaar op medisch gebied. Dierenartsenpraktijken moeten zich daarom als serieus en competent presenteren. Hiermee moet ook rekening worden gehouden bij het aanspreken van klanten via alle kanalen. Empathie overbrengen heeft alles te maken met het opbouwen van vertrouwen en het overbrengen aan klanten dat het dier in veilige handen is en dat het meer is dan alleen een service.

5 functies van voor uw dierenartsenpraktijk

CRM-software voor dierenartsen kan dierenartsen helpen om deze twee cruciale factoren te integreren in elk gebied van klantrelatiebeheer en dit ook tastbaar te maken voor de klant.

Dit stelt dierenartsen enerzijds in staat om nieuwe klanten te winnen en anderzijds om hen op lange termijn aan de eigen praktijk te binden. Aan de softwarekant zijn bepaalde functies en modules vereist, die hieronder in meer detail zullen worden besproken.

1. Patiëntbeheer

Patiëntmanagement speelt een cruciale rol in zowel de veterinaire als de gezondheidszorg. Dit bedrijfsonderdeel houdt zich onder meer bezig met de verwerking van administratieve werkzaamheden, zoals het uitwisselen van gegevensdragers met kostendragers of facturering.

CRM-software met bijbehorende module helpt bijvoorbeeld dierenartsen en patiënten bij het vereenvoudigen van data-acquisitie en -verwerking. Dit vermindert de handmatige inspanning voor zowel klanten als medewerkers, wat weer leidt tot slankere, administratieve processen en meer tevreden patiënten.

2. Afsprakenbeheer

Het dagelijkse leven in dierenartspraktijken wordt geklokt. Mocht er onverhoopt vertraging optreden, dan kan dit een negatief effect hebben op alle volgende afspraken. Dit resulteert weer in ontevreden klanten of patiënten. Om dit te voorkomen is afspraakbeheer nodig.

In het tijdperk van digitale transformatie wordt meestal softwareondersteuning gebruikt. Een CRM-systeem met geïntegreerd afsprakenbeheer helpt dierenartsenpraktijken om overzicht te houden over alle lopende en aanstaande afspraken. De centrale afstemming van het afsprakenbeheer zorgt ervoor dat alle medewerkers met dezelfde, correcte gegevens in hetzelfde systeem werken en dat dubbele boekingen worden vermeden.

3. Behandeldata

Behandelgegevens zijn gegevens over de behandelingen of diensten die hebben plaatsgevonden. In de veterinaire en gezondheidszorg zijn ze net zo belangrijk als gezondheidsgegevens, die informatie bevatten over de vroegere, huidige en toekomstige gezondheid van de patiënt. Al deze gegevens en informatie kunnen worden beheerd in digitale patiëntendossiers met behulp van geschikte CRM-software voor dierenartsen.

4. Vaccinatiebeheer

Vaccinaties zijn een essentieel onderdeel van ziektepreventie. Op veterinair gebied maken ze deel uit van routinetaken en afspraken en vinden op verzoek van de eigenaar regelmatig plaats. Welke vaccinaties relevant zijn, hangt af van verschillende factoren en verschilt dus van dier tot dier.

Individuele keuzes

Om deze reden wordt veelal individueel overleg gevoerd met de diereigenaar om te bepalen welke vaccinaties op welk moment moeten worden uitgevoerd. In het CRM-systeem kan deze informatie vervolgens worden geback-upt aan de softwarekant egen zodat deze zowel in het digitale patiëntendossier als in de afsprakenplanning beschikbaar zijn.

5. Dieridentificatie

Dieridentificatie vindt meestal plaats door het uitlezen van een chip met behulp van een reader. Huisdieren die een transponder hebben, kunnen worden geïdentificeerd bij de dierenarts, in het dierenasiel of bij een dierenwelzijnsorganisatie. In tegenstelling tot tatoeages worden unieke nummers toegekend, zodat het dier in elk geval duidelijk kan worden geïdentificeerd. Er is ook geen risico dat het nummer door vervaging onleesbaar wordt.

Lezers

Er zijn verschillende soorten lezers. Handlezers worden meestal privé gebruikt. Stationaire lezers voor professioneel gebruik kunnen transponders lezen op een afstand van ca. 20 cm en hebben meestal andere nuttige functies. Via een verbinding met de computer; bijvoorbeeld via USB; de uitgelezen nummers kunnen dan in de software worden opgeslagen.

Conclusie: Zo profiteren dierenartsen van CRM voor diergeneeskunde

Het wordt duidelijk dat dierenartsen baat kunnen hebben bij het gebruik van een Vet CRM op verschillende gebieden. Dergelijke CRM-systemen zijn speciaal ontworpen voor de eisen van deze beroepsgroep en hebben al op gestandaardiseerde wijze de belangrijkste functies die nodig zijn in de hectische praktijk van alledag. Geschikte praktijksoftware helpt dierenartsen niet alleen om hun eigen processen soepeler te laten verlopen, maar zorgt uiteindelijk ook voor meer tevreden klanten en patiënten. Uiteindelijk helpt veterinaire software praktijken om vertrouwen en competentie over te brengen.

Lees meer over:

Start uw CRM selectie

Ontdek welke CRM systemen het beste passen bij uw onderneming

In welke sector bent u actief?

Waarom dit belangrijk is bij uw CRM selectie: CRM systemen worden over het algemeen niet ontwikkeld voor specifieke sectoren. Toch is het belangrijk om rekening te houden met uw branche tijdens de zoektocht naar de juiste software. Leveranciers met ervaring in uw branche snappen sneller uw bedrijfsprocessen waardoor de implementatie soepeler verloopt.

Voer het aantal medewerkers en gebruikers in

medewerker(s)
gebruiker(s)

Waar gaat u het CRM systeem vooral voor gebruiken?

Wilt u het CRM systeem integreren met andere software?

Hoeveel tijd wilt u uittrekken voor de implementatie van het CRM?

Overige vragen

Moeten uren worden geregistreerd in het CRM?
Werkt uw organisatie meer b2b, b2c of beide?
Heeft uw organisatie meerdere vestigingen?
Opereert u internationaal?
Is de hoofdvestiging in Nederland?
CRM leveranciers zoeken...
systemen gevonden

Vul het formulier in en ontvang vrijblijvend informatie over de 7 meest geschikte leveranciers

Wij hebben uw aanvraag goed ontvangen

  • Op basis van de door u ingevulde informatie gaat onze consultant vrijblijvend aan de slag
  • Onze consultant maakt een selectie uit de gevonden CRM leveranciers die het best passen bij uw onderneming
  • U ontvangt gratis een shortlist met informatie over de 7 meest geschikte leveranciers
  • Bij vragen of onduidelijkheden neemt hij mogelijk contact met u op
Bekijk longlist
Selectie opnieuw starten

8 cruciale functies van callcenter-software

CRM-software kan een callcenter op verschillende manieren ondersteunen. Hoe u uw callcenter-processen kunt optimaliseren met CRM, dat leest u hier.

Lees verder

Alles over het Retail CRM: onmisbaar voor de detailhandel

POS, e-commerce, apps en het e-receipt: dit zijn de CRM-functies waarvan de detailhandel kan profiteren.

Lees verder